Algemene Voorwaarden

Progics Icoon

Versie Mei 2024

Artikel 1: Algemenen bepalingen
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

1.1 Progics: de gebruiker van deze algemene voorwaarden: Progics, gevestigd aan de Prinses Margrietstraat 45, 9744 CM te Groningen, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder KvK-nummer 93714947.

1.2 Klant: iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie een aanbieding wordt uitgebracht door, of met wie een overeenkomst wordt gesloten door Progics.

1.3 Overeenkomst: iedere overeenkomst die tussen Progics en de klant tot stand komt, elke wijziging daarvan of aanvulling daarop, alsmede alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en ter uitvoering van die overeenkomst.

1.4 Diensten: alle door Progics aan de klant geleverde diensten en producten. Hieronder vallen onder andere het ontwikkelen van websites, webshops, applicaties, het leveren van hosting, domeinnamen en VoIP, en het adviseren en ondersteunen van de klant op het gebied van software en online marketing.

1.5 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen van en overeenkomsten met Progics.

1.6 Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze schriftelijk en uitdrukkelijk door Progics aan de klant zijn bevestigd.

1.7 In geval van tegenstrijdigheid tussen een bepaling in deze algemene voorwaarden en een bepaling in de met Progics gesloten overeenkomst, prevaleert de bepaling in de overeenkomst.

1.8 Aan een verwijzing door de klant naar een andere toepasselijke algemene voorwaarden of andere voorwaarden wordt door Progics geen betekenis toegekend. De toepasselijkheid van andere dan de onderhavige algemene voorwaarden wordt door Progics uitdrukkelijk van de hand gewezen.

1.9 Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Progics en de klant zullen dan in overleg treden om nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht worden genomen.

1.10 Progics behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd. Grote inhoudelijke wijzigingen zullen in overleg met de klant worden besproken.

1.11 De laatste versie van de algemene voorwaarden is altijd beschikbaar op de website van Progics.

1.12 De klant kan geen rechten ontlenen aan de algemene voorwaarden die van toepassing waren op een eerdere overeenkomst met Progics.

1.13 Indien Progics niet steeds strikte naleving van deze algemene voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn of dat Progics in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze algemene voorwaarden te verlangen. De klant kan geen rechten ontlenen aan het feit dat Progics deze algemene voorwaarden soepel toepast.

1.14 Indien een bepaling van deze algemene voorwaarden in strijd is met een dwingend wettelijk voorschrift, prevaleert het dwingend wettelijk voorschrift. De betreffende bepaling zal dan in overleg met de klant worden aangepast.

Artikel 2: Aanbiedingen en offertes

2.1 Onder een aanbieding wordt verstaan ieder aanbod, in welke vorm dan ook, van Progics aan de klant, waarin de diensten en/of producten die Progics aanbiedt en de prijs daarvan zijn opgenomen.

2.2 Alle aanbiedingen van Progics zijn vrijblijvend en vervalt dertig dagen na dagtekening, tenzij in de aanbieding een andere termijn voor aanvaarding is gesteld.

2.3 De klant dient, waar het de in de aanbieding verstrekte gegevens betreft, rekening te houden met de gebruikelijke spelingen en met (geringe) wijzigingen en aanpassingen, voor zover deze nodig zijn ten behoeve van een goede uitvoering van de overeenkomst.

2.4 Progics kan niet aan zijn aanbiedingen worden gehouden indien de klant redelijkerwijs kan begrijpen dat de aanbiedingen, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.

2.5 Voor zover in de aanbieding voorbeelden van door Progics eerder uitgevoerde projecten of werkzaamheden zijn opgenomen, geldt dat deze slechts ter illustratie zijn en dat de klant hieraan geen rechten kan ontlenen.

2.6 Aanbiedingen gelden niet automatisch voor nabestellingen.

2.7 Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, is Progics daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Progics anders aangeeft.

2.8 Een samengestelde prijsopgave verplicht Progics niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.

2.9 Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten. De klant kan geen rechten ontlenen aan een eerdere aanbieding of offerte.

Artikel 3: Totstandkoming van de overeenkomst

3.1 De overeenkomst komt tot stand op het moment dat de klant een aanbod van Progics aanvaardt en voldoet aan de daarbij gestelde voorwaarden.

3.2 Indien de klant het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt Progics onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet is bevestigd, heeft de klant de mogelijkheid de overeenkomst te ontbinden.

3.3 Indien blijkt dat bij de aanvaarding of op andere wijze totstandkoming van de overeenkomst door de klant onjuiste gegevens zijn verstrekt, heeft Progics het recht om pas aan zijn verplichtingen te voldoen nadat de juiste gegevens zijn ontvangen.

3.4 Progics kan zich binnen wettelijke kaders op de hoogte stellen of de klant aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van alle feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst. Indien Progics op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd om gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.

3.5 Progics zal bij het product of dienst aan de klant de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de klant op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:

3.5.1 het bezoekadres van de vestiging van Progics waar de klant met klachten terecht kan; de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de klant van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht; de informatie over garanties en bestaande service na aankoop; de in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij Progics deze gegevens al aan de klant heeft verstrekt vóór de uitvoering van de overeenkomst; de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.

3.6 Indien Progics zich heeft verplicht tot het leveren van een reeks van producten of diensten, is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.

3.7 De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.

3.8 Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft Progics passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de klant elektronisch kan betalen, zal Progics daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.

Artikel 4: Uitvoering van de overeenkomst

4.1 Progics zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap.

4.2 Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft Progics het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.

4.3 De klant draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Progics aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de klant redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan Progics worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Progics zijn verstrekt, heeft Progics het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de alsdan gebruikelijke tarieven aan de klant in rekening te brengen.

4.4 Progics is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat Progics is uitgegaan van door de klant verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor Progics kenbaar behoorde te zijn.

4.5 Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd, kan Progics de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat de klant de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.

4.6 Indien de klant een overeenkomst met Progics aangaat, is de klant verplicht om Progics te voorzien van alle benodigde informatie en materialen die Progics nodig heeft om de overeenkomst naar behoren uit te voeren. De klant is verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van deze informatie en materialen.

4.7 Progics is gerechtigd om de overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren.

Artikel 5: Wijziging van de overeenkomst

5.1 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.

5.2 Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Progics zal de klant zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.

5.3 Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal Progics de klant hierover van tevoren inlichten.

5.4 Indien een vast honorarium is overeengekomen zal Progics daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.

5.5 In afwijking van lid 3 zal Progics geen meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan Progics kunnen worden toegerekend.

5.6 Progics zal meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan de klant kunnen worden toegerekend.

5.7 Progics zal geen meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan beide partijen kunnen worden toegerekend.

5.8 Indien de klant de overeenkomst wenst te wijzigen of aan te vullen, dient de klant dit schriftelijk aan Progics te melden. Progics zal dan zo spoedig mogelijk een offerte uitbrengen voor de wijziging of aanvulling.

5.9 Indien de klant een wijziging of aanvulling van de overeenkomst wenst, is Progics gerechtigd om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten totdat partijen overeenstemming hebben bereikt over de financiële en kwalitatieve gevolgen van de wijziging of aanvulling.

5.10 Indien de klant een wijziging of aanvulling van de overeenkomst wenst, is Progics gerechtigd om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten totdat de klant de gevolgen van de wijziging of aanvulling schriftelijk heeft aanvaard.

Artikel 6: Opschorting en ontbinding

6.1 Progics is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien: de klant de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt; na het sluiten van de overeenkomst Progics ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de klant de verplichtingen niet zal nakomen; de klant bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is; door de vertraging aan de zijde van de klant niet langer van Progics kan worden gevergd dat hij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities nakomt.

6.2 Voorts is Progics bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van Progics kan worden gevergd.

6.3 Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Progics op de klant onmiddellijk opeisbaar. Indien Progics de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.

6.4 Progics behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen. Indien Progics de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.

6.5 Indien de klant de overeenkomst wenst te ontbinden, dient de klant dit schriftelijk aan Progics te melden. Progics zal dan zo spoedig mogelijk een offerte uitbrengen voor de ontbinding.

6.6 Indien de klant de overeenkomst wenst te ontbinden, is de klant verplicht om de reeds door Progics verrichte werkzaamheden en gemaakte kosten te vergoeden.

6.7 Indien de klant de overeenkomst wenst te ontbinden, is de klant verplicht om de reeds door Progics geleverde diensten en producten te vergoeden.

Artikel 7: Overmacht

7.1 Progics is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de klant indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan zijn schuld, noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

7.2 Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop Progics geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Progics niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van Progics worden daaronder begrepen.

7.3 Progics heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat Progics zijn verbintenis had moeten nakomen.

7.4 Tijdens overmacht worden de verplichtingen van Progics opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door Progics niet mogelijk is langer duurt dan 2 maanden zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.

7.5 Indien Progics bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen, is Progics gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is de klant gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijk contract. Dit geldt echter niet als het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel geen zelfstandige waarde heeft.

Artikel 8: Betaling en incassokosten

8.1 Betaling dient steeds te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door Progics aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij schriftelijk anders door Progics aangegeven. Progics is gerechtigd om periodiek te factureren.

8.2 Indien de klant in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is de klant van rechtswege in verzuim. De klant is alsdan een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is, in welk geval de wettelijke rente verschuldigd is. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de klant in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.

8.3 Progics heeft het recht de door klant gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. Progics kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de klant een andere volgorde voor de toerekening van de betaling aanwijst. Progics kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente en incassokosten worden voldaan.

8.4 De klant is nimmer gerechtigd tot verrekening van het door hem aan Progics verschuldigde. Bezwaren tegen de hoogte van een factuur schorten de betalingsverplichting niet op. De klant die geen beroep toekomt op afdeling 6.5.3 (de artikelen 231 tot en met 247 boek 6 BW) is evenmin gerechtigd om de betaling van een factuur om een andere reden op te schorten.

8.5 Indien de klant in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de klant. De buitengerechtelijke kosten worden berekend op basis van hetgeen in de Nederlandse incassopraktijk gebruikelijk is, momenteel de berekeningsmethode volgens Rapport Voorwerk II. Indien Progics echter hogere kosten ter incasso heeft gemaakt die redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen de werkelijk gemaakte kosten voor vergoeding in aanmerking. De eventuele gemaakte gerechtelijke en executiekosten zullen eveneens op de klant worden verhaald. De klant is over de verschuldigde incassokosten eveneens rente verschuldigd.

8.6 Indien de klant in gebreke blijft met de tijdige betaling van een factuur, dan is Progics gerechtigd om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten totdat de klant de betalingsverplichtingen is nagekomen.

8.7 Indien de klant in gebreke blijft met de tijdige betaling van een factuur, dan is Progics gerechtigd om de overeenkomst te ontbinden.

8.8 Indien de klant in gebreke blijft met de tijdige betaling van een factuur, dan is Progics gerechtigd om de overeenkomst te ontbinden en de klant aansprakelijk te stellen voor de geleden schade.

Artikel 9: Eigendomsvoorbehoud

9.1 Alle door Progics geleverde producten blijven eigendom van Progics totdat de klant alle verplichtingen uit de met Progics gesloten overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen. Dit betekent dat Progics eigenaar blijft van de geleverde producten totdat de klant het volledige bedrag heeft betaald. De klant is verplicht om de geleverde producten zorgvuldig en als herkenbaar eigendom van Progics te bewaren.

9.2 Het door Progics geleverde product dat onder het eigendomsvoorbehoud valt, mag niet worden doorverkocht en mag nimmer als betaalmiddel worden gebruikt. De klant is niet bevoegd om het product te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.

9.3 De klant dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten van Progics veilig te stellen.

9.4 Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde producten danwel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, dan is de klant verplicht om Progics daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen.

9.5 De klant verplicht zich om de onder eigendomsvoorbehoud geleverde producten te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste verzoek aan Progics ter inzage te geven. Bij een eventuele uitkering van de verzekering is Progics gerechtigd tot deze penningen. Voor zoveel als nodig verbindt de klant zich er jegens Progics bij voorbaat toe om zijn medewerking te verlenen aan al hetgeen dat in dat kader nodig of wenselijk mocht (blijken) te zijn.

9.6 Voor het geval Progics zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de klant bij voorbaat onvoorwaardelijke en niet herroepelijke toestemming aan Progics en door Progics aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van Progics zich bevinden en die producten terug te nemen.

Artikel 10: Garanties en onderzoeksplicht

10.1 Progics staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat Progics er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.

10.2 Een door Progics, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de klant op grond van de overeenkomst tegenover Progics kan doen gelden.

10.3 De klant is gehouden het geleverde product of de geleverde dienst onmiddellijk na ontvangst te (doen) inspecteren. Indien blijkt dat het geleverde product of de geleverde dienst gebrekkig is, dan dient de klant (alvorens over te gaan tot terugzending aan Progics) deze gebreken onmiddellijk schriftelijk te melden aan Progics. Eventuele gebreken of verkeerd geleverde producten dienen en kunnen uiterlijk tot 14 dagen na levering aan Progics schriftelijk te worden gemeld.

10.4 Indien de klant klachten heeft over de geleverde producten of diensten, dient de klant deze klachten binnen 14 dagen na levering schriftelijk aan Progics te melden. De klant dient Progics in de gelegenheid te stellen een klacht te onderzoeken.

10.5 Indien de klant tijdig reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting niet op. De klant blijft in dat geval ook gehouden tot afname en betaling van de overigens bestelde producten en/of diensten.

10.6 Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten die daardoor zijn ontstaan voor rekening van de klant.

10.7 Indien de klant een klacht heeft over de geleverde producten of diensten, dient de klant Progics in de gelegenheid te stellen een klacht te onderzoeken.

Artikel 11: Aansprakelijkheid

11.1 Indien Progics aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.

11.2 Progics is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat Progics is uitgegaan van door of namens de klant verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.

11.3 Progics is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan: de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze algemene voorwaarden; de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Progics aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Progics toegerekend kunnen worden; redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de klant aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.

11.4 Progics is niet aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie, schade door verlies van gegevens, schade door verlies van klanten en schade door verlies van omzet.

11.5 Indien Progics aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van Progics beperkt tot maximaal de factuurwaarde van de order, althans tot dat gedeelte van de order waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

11.6 De aansprakelijkheid van Progics is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval.

Artikel 12: Vrijwaring

12.1 De klant vrijwaart Progics voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan Progics toerekenbaar is.

12.2 Indien Progics uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de klant gehouden Progics zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de klant in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Progics, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Progics en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de klant.

Artikel 13: Intellectuele eigendom

13.1 Progics behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die hem toekomen op grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving. Progics heeft het recht de door de uitvoering van een overeenkomst aan zijn zijde toegenomen kennis ook voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie van de klant ter kennis van derden wordt gebracht.

13.2 Alle door Progics verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, overeenkomsten, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software enz., zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de klant en mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van Progics worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.

13.3 Progics behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie van de klant ter kennis van derden wordt gebracht.

Artikel 14: Geheimhouding

14.1 Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

14.2 Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, Progics gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden te verstrekken, en Progics zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is Progics niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.

Artikel 15: Klachtenregeling

15.1 De klant dient klachten over de geleverde producten of diensten binnen 14 dagen na levering schriftelijk aan Progics te melden. De klant dient Progics in de gelegenheid te stellen een klacht te onderzoeken.

15.2 Indien de klant een klacht heeft over de geleverde producten of diensten, dient de klant Progics in de gelegenheid te stellen een klacht te onderzoeken.

Artikel 16: Toepasselijk recht en geschillen

16.1 Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Progics partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar woonplaats heeft. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.

16.2 De rechter in de vestigingsplaats van Progics is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft. Niettemin heeft Progics het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.

16.3 Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.

Artikel 17: Wijziging, uitleg en vindplaats van de voorwaarden

17.1 Deze voorwaarden zijn gedeponeerd ten kantore van de Kamer van Koophandel te Groningen.

17.2 In geval van uitleg van de inhoud en strekking van deze algemene voorwaarden, is de Nederlandse tekst daarvan steeds bepalend.

17.3 Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de overeenkomst.

17.4 De Nederlandse tekst van de algemene voorwaarden is steeds bepalend voor de uitlegging daarvan.

17.5 De algemene voorwaarden zijn te vinden op de website van Progics en kunnen op verzoek worden toegezonden.

Artikel 18: Overige bepalingen

18.1 Indien een bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen Progics en de klant in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of vernietigde bepaling in acht worden genomen.

18.2 Progics is gerechtigd om deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd. Grote inhoudelijke wijzigingen zullen door Progics aan de klant worden medegedeeld.

18.3 Indien de klant een wijziging in deze voorwaarden niet wil accepteren, kan de klant de overeenkomst beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.

18.4 Indien de klant de overeenkomst beëindigt, voordat de wijziging van de algemene voorwaarden van kracht is, blijven de oude algemene voorwaarden gelden.

18.5 Indien de klant de overeenkomst voortzet na wijziging van de algemene voorwaarden, aanvaardt de klant daarmee de gewijzigde algemene voorwaarden.

18.6 Progics zal de wijzigingen van de algemene voorwaarden tijdig aan de klant mededelen.

18.7 Indien de klant niet binnen 14 dagen na mededeling schriftelijk bezwaar maakt tegen de aangekondigde wijzigingen, wordt de klant geacht de wijzigingen te hebben aanvaard.